معمارساز
معمارساز

معمارساز

جزوه راهنمای طراحی معماری، آزمون نظام مهندسی وِیژه اسفندماه 95

جزوه راهنمای طراحی معماری آزمون نظام مهندسی وِیژه اسفندماه 95
دسته بندی معماری
بازدید ها 29
فرمت فایل pdf
حجم فایل 8026 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85
جزوه راهنمای طراحی معماری، آزمون نظام مهندسی وِیژه اسفندماه 95

فروشنده فایل

کد کاربری 7221
کاربر

جزوه راهنمای طراحی معماری، آزمون نظام مهندسی وِیژه اسفندماه 95

این جزوه در قالب PDF و بیش از 80 صفحه می باشد که به کوشش اساتید برجسته معماری (دکتر میرزا محمدی و .... ) تهیه و تنظیم شده است.

مهندسین عزیزی که می خوان در این آزمون شرکت کنند با صرف کمترین هزینه و وقت خودشون میتونند بهترین جزوه ی حاضر و مخصوص این آزمون رو تهیه کنند.

جزوه فوق شامل

تعاریف کلی(کابری..بلوکها ... سطح اشتغال ... تراکم.... زیربنا ... بهترین زوایای نورگیری و.....)

روش طراحی (روش محدود و غیرمحدود)

انواع فضاهای مسکونی ( نگهبانی .. سرایداری ... انباری ... پارکینگ ... پذیرایی و نشیمن و خوابها.. سرویس ها؛ حمام ها.. فضای مخصوص معلولین ... لابی ها .... فضای مخصوص بازی کودکان ... موتورخانه و فضای خالی جلوی درب موتورخانه و.....)

کاربری های تا 5 طبقه روی پیلوت

مساحت واحدهای آپارتمانی

نحوه آنالیز کردن سوال آزمون در سر جلسه

فرمول محاسبه تعداد پله ها و ارتفاع آنها

آرایش پارکینگ مناسب

نحوه محاسبه رمپ و بهترین مکان مناسب انتخاب رمپ

نکات مهم در مورد ایوان تراس و بالکن

نکات مهم طراحی معماری

طراحی در انواع زمین های شمالی . جنوبی. شرقی و غربی

انواع درزها (درز انقصاع و انبساط)

طراحی در انواع اقلیم

نورگیرها و ضوابط طراحی آنها

ضوابط طراحی کمکهای اولیه و ..... مسایل مربوط به ایمنی

پله فرار و ضوابط طراحی آن

نمونه سوالات و جواب چندین سال (از سال 90 تا 95)

مهندسین عزیزی که میخواهید در این آزمون موفق باشید حتما به این جزوه احتیاج پیدا خواهید کرد. پس اگه براتون مهمه حتما این جزوه رو تهیه بفرمایید.

دوستان عزیزی که این پکیج رو تهیه کردن در صورت عدم رضایت با شماره موبایل 09128574968 (جمال زاده) تماس بگیرن.

پاورپوینت معماری رنسانس

این فایل شامل یک پاورپوینت با 50 اسلاید درباره ی رنسانس میباشد
دسته بندی معماری
بازدید ها 24
فرمت فایل zip
حجم فایل 6152 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 50
پاورپوینت معماری رنسانس

فروشنده فایل

کد کاربری 7516
کاربر

این فایل شامل یک پاورپوینت با 50 اسلاید میباشد که شامل توضیحاتی درباره ی رنسانس ، ویژگی های ان ، ویژگی های معماری ان و آثار برجسته ان سبک .

شیوه ها و گرایش های معماری در تهران

بررسی شیوه ها و گرایش های معماری در تهران
دسته بندی معماری
بازدید ها 76
فرمت فایل docx
حجم فایل 300 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 267
شیوه ها و گرایش های معماری در تهران

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

بررسی شیوه ها و گرایش های معماری در تهران

مقدمه ای بر شیوه های و گرایش های معماری در تهران

الف: دوره قاجار

1- معماری سنتی حاشیه کویر

2- شیوه معماری اواخر قاجار (از اواسط دوره قاجار به بعد)

3- معماری التقاطی اروپا (از اواسط دروه قاجار به بعد)

ب: دوره پهلوی اول

1- ادامه سبک های اواخر قاجار و معماری نئوکلاسیک غرب

2- معماری اوایل مدرن «هنرنو»

3- معماری سبک ملی

مقدمه ای بر شیوه های و گرایش های معماری در تهران

الف: دوره قاجار

1- معماری سنتی حاشیه کویر

2- شیوه معماری اواخر قاجار (از اواسط دوره قاجار به بعد)

3- معماری التقاطی اروپا (از اواسط دروه قاجار به بعد)

ب: دوره پهلوی اول

1- ادامه سبک های اواخر قاجار و معماری نئوکلاسیک غرب

2- معماری اوایل مدرن «هنرنو»

3- معماری سبک ملی

4- معماری مدرن

ج: دوره پهلوی دوم

1- ادامه معماری مدرن (دهه 20 و 30)

2- معماری سبک بین المللی (دهه 40 و 50 در ادامه معماری مدرن)

3- معماری مرحله تحول (از آغاز دهه 50 تا زمان انقلاب)

4- معماری التقاطی غرب (شیوه نئوکلاسیک)

د: دوره بعد از انقلاب

1- معماری سنتی

2- معماری مرحله تحول (ادامه دوره قبل)

3- معماری پست مدرن غربی

4- معماری التقاطی غرب (شیوه نئوکلاسیک)

مقدمه ای بر شیوه ها و گرایش های معماران در تهران

توسعه و تحول شهر تهران به اوایل پایتختی آن در دوره قاجار باز می گردند. همچنین معماری بناهای تهران نیز به موازات گسترش و توسعه این شهر تحول یافته است. دسته بندی این اشکال خاص و متفاوت تحت عنوان شیوه ها و گرایشات معماری و شناخت اجمالی ویژگی و خصوصیات هر کدام از آنها موضوع این مقاله می باشد.

حدوداً تا اواسط دوره قاجار، معماری شهر تهران عمدتاً معماری سنتی رایج این مرز و بوم بود، که هنوز نظایر آن در بسیاری از شهرهای حاشیه کویر خودمان وجود دارد، هنوز در ارتباط با معماری غرب قرار نگرفته، و ریشه های سنتی و بومی خود را داشت. این معماری در ارتباط با اصول معماری سنتی، ویژگی های اقلیمی، شرایط جغرافیایی و در قالب ساختارهای یک شهر سنتی شکل گرفته بود.

عمده ترین ویژگی این درون گرایی آن بود. تظاهر اصلی بناها به سمت درون بوده، داشتند. حتی نور مورد نیاز از آنها نیز از طریق حیاط های داخلی تأمین می گردید. این م عماری که در ارتباط با مجموعه شرایط یک شهر سنتی به مطلوب ترین و زیبا ترین اشکال دست یافته بود، با تغییر شکل این ساختار سنتی دستخوش تحول بسیار می گردد. تغییر شکل ساختار سنتی شهر نیز معمول تحولاتی است که از دوران قاجار در جامعه ایران روی می داد.

آغاز تحولات در جامعه ایران از اواسط دوران قاجار و هم زمان با ایجاد ارتباطات وسیع تر با جوامع اروپایی می باشد، معماری تهران نیز از همان زمان تأثیر از مسائل ناشی از تحولات، از سبک ها و شیوه های معماری و شهرسازی غربی تأثیر فراوان می یابد.

عوامل ذیل که ارتباط بیشتری با بحث ما دارند، در شروع تحولات معماری آن زمان تهران تأثیر بسزایی داشته اند:

معرفی اشکال جدیدی از سازمان های اداری خدماتی طبق الگوهای غربی.

معرفی انواع سبک های معماری متداول آن زمان اروپا از طریق معماران اروپایی به هنگام طراحی و ساخت بناهای دولتی در تهران.

معرفی شیوه شهرسازی در توسعه اولیه تهران قدیم.

انواع شیوه های معماری که در آن زمان رایج شدند به شرح ذیل می باشند:

معماری التقاطی اروپا

از شیوه های رایج در آن دوران که توسط اروپائیان وارد شد، معماری التقاطی قرن 19 اروپا است که عمدتاً با همان سبک و سیاق نیز در طراحی برخی از بناهای تهران به کار رفته است در این شیوه تلفیقی از سبک های گذشته اروپا و یا از سبک خاصی بر اساس عملکرد و یا موقعیت قرار گیری بنا استفاده می کردند. ساختمان قدیم تلگرافخانه در حاشیه میدان توپخانه، ساختمان برخی سفارتخانه ها، همچنین بناهای اطراف میدان میدان حسن آباد نظایریز از این شیوه هستند.

شیوه معماری اواخر قاجار

شاخه ای از معماری این دوره را که در آن تلفیقی از معماری سنتی ایران با معماری التقاطی اروپا به عمل آمده است، شیوه معماری اواخر قاجار می نامند. با ترکیب این دو شیوه تغییر ماهوی در ساختار فضایی و ارتباطی ساختمان های جدید در مقایسه با ابنیه سنتی به وجود آمد. تغییر در پلان ساختمان، تلفیق عناصر و اشکال معماری غرب با معماری سنتی استفاده از تکنیکها و مصالح ساختمانی مناسب تر و بکارگیری شیروانی برای پوشش بام ها که قبلاً توسط معماران اروپایی در ساختمان های با سبک التقاطی معرفی شده بودند و ویژگی های عمده ساختمان های این شیوه هستند.

برخی ساختمانهای واقع در خیابان ناصر خسرو منجمله بنای سردر شمس المعاره، ساختمان قدیم شهرداری در ضلع شمالی توپخانه، و بسیاری از ساختمانهای واقع در محدوده های مجاور ارگ قدیم تهران با این شیوه بنا شده اند. همچنین بسیاری از ساختمانهای کلاه فرنگی، و یا ویلاها و کاخ های ساخته شده در شمیران و در اطراف تهران در طی آن دوران همگی تلفیقی از شیوه های معماری التقاطی اروپایی و معماری سنتی ایران بودند.

با شروع دوره رضا شاه کل ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور متحول می گردد. تشکیلات اداری بسط یافته و ارائه خدمات اجتماعی با الگوی اروپایی آغاز می شود. توسعه های شهری تهران در مقیاس وسیع تری با الگوی شهرسازی غرب شکل می گیرد. و ورود اتومبیل، تأثیر بسزائی در شکل توسعه شهر می گذارد. مجموعه این عوامل امکان فعالیت بسیاری از شرکت ها و مهندسان خارجی را در توسعه های جدید شهرهای ایران و در احداث ساختمان های جدید اداری و آموزشی و …. در سراسر کشور و منجمله در تهران فراهم می نماید که مهندسان اروپایی، روسی و معدودی معماران و مهندسان ایرانی در این گروه هستند. در همین دوران است که دانشجویان ایرانی تحصیل کرده خارج نیز که به وطن بازگشته اند به فعالیت های ساختمان سازی می پردازند.

در دوره رضا شاه، علاوه بر ادامه شیوه معماری اواخر قاجار و معماری التقاطی اروپا «جنبش هنر نو»، «شیوه معماری اوایل مدرن» و در ادامه آن (در اواخر همین دوره) «معماری مدرن» نیز نضج پیدا نمود. همچنین در این دوره فعالیت زیادی در ارتباط با ایجاد یک «سبک ملی» که بازگو کننده تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین باشد به عمل آمد.

جنبش هنر نو و شیوه معماری اوایل مدرن

بسیاری از مهندسان خارجی و یا دانشجویان ایرانی که در ابتدای قرن حاضر میلادی در اروپا به تحصیل پرداخته یا در این حرفه فعال بودند، با آشنایی و تسلط کامل نسبت به «جنبش هنر نو» و «جنبش مدرنیسم» که در آن دوران متداول و یا در دست شکل گیری بود به ایران بازگشته و به فعالیت می پردازد. جنبش هنر نو در درون خود گرایش های متفاوتی را به وجود آورد که تأثیر هر کدام در معماری ساختمان های تهران قابل مشاهده است. بخش عمده ای از معماری شهر تهران در چهار دهه اول این قرن متأثیر از این جنبش و گرایش های متنوع آن بوده است.

«شیوه معماری اوایل مدرن» یکی از گرایش های عمده ای است که در بسیاری از ساختمانهای آن دوره تهران قابل مشاهده است. اصول منطق گرایی (Rationalism) در این شیوه از اهمیت برخوردار بوده و در ادامه همین شیوه اصول معماری مدرن نیز تدوین می شود مجموعه این کارها تا حدی نیز با تلفیق شرایط اقلیمی، فرهنگی و …. ویژگی و هویت خاصی به خود گرفته است.

وارطان هوانسیان، گابریل گورکیان از معمارانی هستند که در رأس و همراه با آنان بسیاری از معماران دیگر با شیوه های معماری اوایل مدرن و سپس معماری مدرن در تهران به فعالیت پرداخته اند که هنوز هم مجموعه این ساختمان ها در میان بافت مرکزی شهر تهران واقع در خیابانهای لاله زار، جمهوری انقلاب، سعدی و …. از فضاهای شهری، نماهای خیابانی بسیار زیبایی برخوردار هستند.

گرایش دوم را که در نقطه مقابل گرایش اول یعنی شیوه معماری اوایل مدرن قرار دارد امروز بیشتر به همان نام «هنر نو» می شناسند. آزادی عمل و تأثیر عمده خلاقیت های ذهنی و فردی معماران در این گرایش که از طیف وسیعی برخوردار است. به حدی است که پوزنر آن را شیوه «ضد منطق گرایی» (Anti- Rationalism) نامیده است. استفاده آزاد از فرم ها و احجام، بکارگیری تزئینات و متیف های موارد دیگر از خلاقیتهای ذهنی و فردی معماران نشأت می گیرد، از جمله تأثیرهایی هستند که شیوه هنر نو بر برخی از ساختمانهای آن دوره تهران گذاشته است.

علاوه بر تأثیر گرایش های مذکور بر معماری ساختمان ه ای تهران، شاید تأثیر گرایشی دیگر که از کشور فرانسه به ارمغان آمده هستیم. جنبش هنر نو در فرانسه به علت قدرت و اعتبار «آکادمی» در شکلی خاص تجلی می یابد. در این گرایش ضمن رعایت برخی از اصول سبک نئوکلاسیک نظیر تقارن، رعایت سلسله مراتب فضایی استفاده از عناصر و قوانین ترکیب سبک مذکور از تکنولولژی مدرن ساختمانی نیز استفاده شده، لیکن از تزئینات و پرداختن به جزئیات که در سبک نئوکلاسیک وجود داشت خودداری شده است. این ساختمانها ضمن حفظ ویژگی سبک نئوکلاسیک نظیر تاریخ گرایی و یادمان گرایی به طرز شگفت آوری ساده و بی پیرایه شده اند. در کشور آلمان عوامل دیگری باعث ایجاد همین روند لیکن با نتایجی نسبتاً متفاوت گردید. به هر حال در دوره رضا شاه ساختمانهای دولتی و آموزشی زیادی تحت تأثیر گرایش های مذکور در تهران احداث شده است.

ساختمان زیبای دانشکده حقوق اثر مرحوم مهندس فروغی، و ساختمان زیبای دانشکده پزشکی اثر مرحوم ماکسیم سیرو از جمله نمونه هایی هستند که تحت تأثیر معماری نئوکلاسیک فرانسه به وجود آمدند. هنچنین به دلیل ارتباط نزدیک ایران باکشور آلمان در دوره رضا شاه، فعالیت گروههای منهدسی آلمان در ایران، و بازگشت فارغ التحصیلان ایرانی از آلمان،تعدادی از ساختمان های دولتی تحت تأثیر معماری نئوکلاسیک این کشور و با خصوصیاتی که قبلاً ذکر شد به وجود آمدند. ساختمان های راه آهن از بناهای شاخص معماری آلمان در ایران است.

معماری سبک ملی

در دوره رضا شاه دستیابی به شیوه ای از معماری که معرف فرهنگ و تاریخ که این مرز و بوم بوده از هویتی ویژه برخوردار باشد، اهمیت بسیاری یافت. بر این اساس دو عامل در ایجاد این معماری از اهمیت فراوانی برخوردار گشت. اول رجوع به معماری قبل از دوران اسلامی ایران و دوم استفاده از تکنولوژی مدرن غربی.

در این باره گرایش های بسیار متفاوتی به وجود آمد، و ساختمان های مختلفی بر اساس آن گرایش ها مطرح و اجرا شدند. عمارت شهربانی طرح مرحوم قلیج باغلیان و ساختمان شرکت فرش از معماری دوران هخامنشی و بخصوص تخت جمشید الهام گرفته و بسیاری از عناصر معماری آن دوره در این ساختمان ها قابل ملاحظه است. ساختمان موزه ایران باستان اثر آندره گدار معمار معروف فرانسوی با الهام از طلاق کسرا که از بناهای معروف دوره ساسانی است، طراحی شده است. عکس العمل های و انتقادهایی که نسبت به استفاده مستقیم از سبک و عناصر معماری دوران قبل از اسلام به عمل آمد، و از سوی دیگر تأثیر شیوه معماری پالایش یافته را در چهارچوب معماری سبک ملی به ارمغان آورد. عمارت وزارتخانه خارجه نمونه بسیار متعالی این گرایش است که در ضمن حفظ سادگی، استفاده از فرم کعبه زرتشت به صورتی کاملاً پالایش یافته در آن قابل مشاهده است. ساختمان زیبای دیگر که در همین دوره احداث شده است باشگاه افسران است که توسط گابریل گورکیان طراحی شده و ارطان هوانسیان نظارت بر ساخت بنا را به عهده داشته است.

جنبش معماری مدرن

از اواخر دوره رضا شاه و در ادامه شیوه معماری اوایل مدرن جنبش مدنیسم در تهران رواج یافت. در غرب جنبش مدنیزم در بین دو جنگ جهانی اشاعه یافت. این جنبش عملاً تفوق گرایشی و عملکرد گرایی در آن از اهمیت بسیاری برخوردار می باشند. تاریخ گرایی در معماری و هر آنچه با آن مرتبط بود به کنار گذاشته شده و استفاده از مصالح جدید بخصوص سیمان و بتن استفاده از اسکلات بتن آرمه، رعایت اصول بهداشتی نظیر برخورداری ساختمان از تهویه و نور مناسب افزایش سطح شیشه در بنا، استفاده از احجام اصلی هندسی، حذف تزئینات، بکارگیری اصول جدید زیباشناسی که در نقاشی و هنرهای تجسمی اشاعه یافته بود، تزئینات

بررسی معماری کارخانه خودرو

بررسی معماری کارخانه خودرو
دسته بندی معماری
بازدید ها 17
فرمت فایل docx
حجم فایل 16714 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 112
بررسی معماری کارخانه خودرو

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

بررسی معماری کارخانه خودرو

عنوان صفحه

فصل اول(کلیات تحقیق)

  • مقدمه..............................................................................................۱
  • ساخت کارخانه .................................................................................۲
  • تاریخچه خط تولید خودرو.....................................................................۳
  • خط تولید..........................................................................................۴
  • خطوط تولید اولیه خودرو.......................................................................۵
  • خطوط تولید مدرن خودرو......................................................................۷
  • تغییرات اخیر در خط تولید خودرو ها.........................................................۸
  • خطوط تولید متفاوت.............................................................................۹
  • o دلایل انتخاب طرح.............................................................................۱۰
  • آرم شرکت های خودروسازی جهان..........................................................۱۱

فصل دوم(مبانی نضری معماری)

  • مراحل اصولی طراحی کارخانه.............................................................۱۹
  • مطالعه بازار و پیش بینی فروش.............................................................۱۹
  • تعیین شرح و مشخصات محصول...........................................................۱۹
  • تدوین روشهای ساخت........................................................................۲۰
  • طرح ریزی بخشهای تولیدی.................................................................۲۰
  • طرح ریزی بخشهای غیر تولیدی............................................................۲۱
  • تعیین چارت سازمانی و استقرار کلی کارخانه.............................................۲۲
  • تجزیه و تحلیل مالی...........................................................................۲۳
  • ساختمان کارخانه..............................................................................۲۶
  • طرح ریزی واحد های صنعتی...............................................................۲۷
  • اهداف طراحی کارخانه.......................................................................۲۸
  • موارد کاربرد طراحی کارخانه...............................................................۲۹

فصل سوم(برسی نمونه ها)

  • کارخانه فراری................................................................................۳۰
  • کارخانه ی مک لارن.........................................................................۴۲
  • ساختمان BMW..............................................................................۴۸

فصل چهارم(ضوابط واستانداردها)

  • عوامل موثربرمسائل استقرارتسهیلات.......................................................۵۳
  • حجم وتنوع تولید...............................................................................۵۳
  • شکل وابعاد تسهیلات..........................................................................۵۳
  • سیستم انتقال مواد..............................................................................۵۴
  • چیدمان چند طبقه ای..........................................................................۵۵
  • برگشت به عقب وپرش به جلو...............................................................۵۶
  • محلهای بارگذاری وتوزیع....................................................................۵۷
  • مساله تعیین مکان تسهیلات...................................................................۵۷
  • مسائل چیدمان درسیستمهای تولیدی مدرن..................................................۵۸
  • انبار............................................................................................۵۹
  • رابطه انبار با دیگر واحدها..................................................................۶۱
  • خدمات عملیات انبار..........................................................................۶۱
  • تولید............................................................................................۶۱
  • توزیع...........................................................................................۶۲
  • واحد خرید.....................................................................................۶۳
  • واحدفروش.....................................................................................۶۳
  • نوع ساخت و احداث محل....................................................................۶۳
  • روشنایی........................................................................................۶۶
  • ابعاد واندازه های استاندارد ماشین...........................................................۶۹

فصل پنجم(اقـلیـم)

  • تقسیمات اقلیمی................................................................................۷۲
  • آب و هوای آسیا...............................................................................۷۳
  • اقلیم های آب و هوایی ایران.................................................................۷۵
  • اقلیم ایران......................................................................................۷۶
  • نگاهی جغرافیایی به شهرستان سقز.........................................................۸۲
  • شرایط اقلیمی شهرستان سقز.................................................................۸۳
  • طراحی اقلیمی.................................................................................۸۳
  • خصوصیات کلی فرم بنا در اقلیم سرد.......................................................۸۴
  • کالبد شهری و روستایی.......................................................................۸۷

فصل ششم(تحلیل سایت وروند تحقیق)

  • تحلیل سایت....................................................................................۸۹
  • اثرات محیط زیستی احداث کارخانه خودروسازی.........................................۹۰
  • ابعاد و موقعیت محل کارخانه................................................................۹۱

فصل هفتم(نتیجه گیری-گذینه های طراحی)

  • فضاهای لازم برای طراحی کارخانه خودرو..............................................۹۳
  • مزایای ساختمانهای یک طبقه.................................................................۹۴
  • معایب ساختمانهای یک طبقه..................................................................۹۴
  • مزایای ساختمانهای چند طبقه................................................................۹۵
  • معایب ساختمانهای چند طبقه.................................................................۹۵
  • طراحی سقف کارخانه........................................................................۹۷
  • سازه فضاکار..................................................................................۹۷
  • چند نمونه طراحی ماشین...................................................................۱۰۵
  • کانسپت های اصلی طرح...................................................................۱۰۶
  • نقشه ها.......................................................................................۱۰۷
  • منابع..........................................................................................۱۱۲

نقشه های معماری پل روگذر (اجراشده)

پل رو گذر (اجرا شده) شامل نقشه کامل معماری فاز 1 و 2 و همراه تمامی دتایل ها و مقاطع 20 شیت پلان و دتابل
دسته بندی معماری
بازدید ها 40
فرمت فایل dwg
حجم فایل 4115 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
نقشه های معماری پل روگذر (اجراشده)

فروشنده فایل

کد کاربری 7221
کاربر

پل رو گذر (اجرا شده)

شامل نقشه کامل معماری فاز 1 و 2 و همراه تمامی دتایل ها و مقاطع

20 شیت پلان و دتابل